KAPLICA SYKSTYŃSKA


Cena emisyjna:52 000,00 PLN

Arcydzieło sztuki współczesnej o niezwykłym znaczeniu historycznym. Księga artystyczna, jedyna taka na świecie wydana razem z Muzeum Watykańskim. Tylko 50 egzemplarzy na Polskę.

 

ARCYDZIEŁO W TRZECH TOMACH

Tom I.Freski z XV wieku. 

Tom II.Sklepienie. 

Tom III.Sąd Ostateczny. 

Powszechnie uznaje się, że duch renesansu leżący u podstaw nowożytnej cywilizacji europejskiej, zawiera się w dwóch symbolach. Pierwszym symbolem, który można uznać za początkową oznakę nowej ery ludzkiej myśli i pojmowania świata, jest kopuła Brunelleschiego w Santa Maria del Fiore we Florencji. Drugim, będącym punktem kulminacyjnym tego niezwykłego okresu kultury europejskiej jest dzieło Michała Anioła Buonarrotiego i innych znanych artystów włoskiego renesansu zdobiące Kaplicę Sykstyńską w Rzymie.

Arcydzieło Michała Anioła będące wspaniałą narracją biblijną w malarstwie, a także wyrazem dwóch sił - Boga i twórczej woli człowieka - to aż 1200 metrów kwadratowych ozdobionych freskami artysty przedstawiającego (w latach 1508-1512) Stworzenie Świata i Sąd Ostateczny (w latach 1536-1541). Całość nie została powtórzona dotąd w historii, nie tylko ze względu na wymiar, ale i charakterystyczną dla mistrza wyjątkową umiejętność łączenia w jednolitą całość wizji artystycznej z architekturą. Ta duchowość i zarazem konkretność w sztuce pozostają do dziś niedoścignione. Dzięki sile kolorów i wyrazistości postaci dzieło Michała Anioła stało się dowodem jego ogromnego natchnienia, a zarazem talentu artystycznego. Odczucie magii tego arcydzieła przetrwało wieki i trwa nadal. Każdego dnia dziesiątki tysięcy odwiedzających ze zdumienia kręcą głowami, podziwiając obrazy na ścianach, na suficie i ponad dwudziestometrowej krypcie Kaplicy Sykstyńskiej.

Niniejsza publikacja odzwierciedla wielkość i doskonałość tej wyjątkowej sztuki. Pozwala w szczegółach przyjrzeć się rękodziełu Michała Anioła i innych twórców. Zdradza wykorzystane przez nich techniki malarskie, ale również artystyczne zdolności ostatnich włoskich artystów rzemieślników, którzy w latach 80. XX wieku podjęli się prac konserwatorskich. Dzięki tej publikacji można zobaczyć z bliska Kaplicę Sykstyńską, która jako otwarta księga trafia prosto do domu swego gościa.

WYJĄTKOWE PRZEDSIĘWZIĘCIE FOTOGRAFICZNE W SKALI 1:1 

Muzeum Watykańskie i uznany włoski wydawca dzieł sztuki Scripta Maneant połączyli siły, aby stworzyć nadzwyczajny trzytomowy zapis fotograficzny Kaplicy Sykstyńskiej. Dzięki trójwymiarowej rekonstrukcji całej przestrzeni i zastosowaniu najnowocześniejszego oprogramowania, Kaplica Sykstyńska została odtworzona z niespotykaną dotychczas wiernością. Korzystając z najnowszej technologii fotograficznej, zespół fotografów wykonał ponad 270 000 zdjęć w ciągu 65 nocy, pracując od 19 do 2 rano, gdy Watykan jest zamknięty. Wyniki zostały połączone razem elektronicznie, aby odsłonić freski Michała Anioła i innych mistrzów w niespotykanym kolorze i szczegółach. Następnie fotografie poddano specjalnej obróbce przy pomocy oprogramowania uwzględniającego głębię, intensywność oraz niuanse kolorów z precyzją wynoszącą 99,9 %. Prace zostały zebrane w 3 tomach na 778 stronach zadrukowanych w sześciu kolorach.

Trzy albumy wydane pod tytułem „La Capella Sisitina” w limitowanym nakładzie 1999 egzemplarzy, są dowodem tej nietypowej pracy fotografów. Każdy z tomów o wymiarach 44 x 61 cm waży ok. 9 kg. Niektóre freski zostały odwzorowane w skali 1:1 (m.in. „Stworzenie Adama” w wymiarze 60/130 cm)

ARCYDZIEŁO MISTRZA BUONARROTIEGO

Kaplica Sykstyńska jest usytuowana w samym sercu Muzeów Watykańskich, zbudowana w XV wieku, mająca wymiary takie same jak Świątynia Salomona (41 metrów długości, 13,5 szerokości, 21  wysokości) kryje w sobie dwa z trzech najsłynniejszych fresków na świecie (trzecim jest oczywiście Ostatnia Wieczerza, znajdująca sięw Mediolanie). Stworzona została na polecenie papieża Sykstusa IV, stąd zresztąpochodzi jej nazwa.

Ma ona ogromne znaczenie dla katolików na całym świecie, w niej bowiem odbywa się konklawe, czyli wybór nowego papieża. Kardynałowie z całego świata oddają głosy na swojego kandydata, najbardziej ich zdaniem godnego papieskiego tronu.  Karty użyte do głosowania zostają następnie spalone, zaś dym wypuszczany specjalnym kominem zainstalowanym na okazję konlawe, widoczny dla wiernych zgromadzonych na Placu Świętego Piotra, jest sygnałem i emanacją decyzji kardynałów czy doszło do wyboru nowego Papieża czy też jeszcze nie.

Artysta stworzył swoje niezwykłe malowidła na polecenie papieża Juliusza III a praca ta zajęła mu aż cztery lata. Jej owocem są cudowne freski, w tym te najsłynniejsze pokrywające sufit Kaplicy - „Stworzenie Adama” i „Sąd Ostateczny”.

„Stworzenie Adama” jest pierwszym dziełem sztuki, które przedstawia Boga w postaci fizycznej – dotąd symbolizowała go dłoń wynurzająca sięz chmur. Artysta natomiast namalował Boga jako starego człowieka z siwą brodą– inspiracją była dla niego postać rzymskiego boga Jowisza (a w mitologii greckiej, Zeusa). Fragment fresku przedstawiający niemal dotykające się dłonie Boga i człowieka pozostaje jednym z najbardziej znanych fragmentów dzieł sztuki na świecie.

„Sąd Ostateczny” jest dziełem niezwykle skomplikowanym i dopracowanym w najdrobniejszych szczegółach. Centralną postacią jest Chrystus, stojący obok Maryi, oraz postaci świętych i męczenników, z których niektórzy trzymają narzędzia swojej męczeńskiej śmierci. Warto zwrócić szczególną uwagę na świętego Bartłomieja męczennika, który trzyma w ręku swoją ściągniętą skórę a twarz, którą tam widzimy, to twarz Michała Anioła. Z kolei Minos, sędzia piekielny, został przedstawiony z twarzą niejakiego Biagio z Ceseny – papieskiego mistrza ceremonii, który miał do Michała Anioła pretensje, że postaci na malowidle są nagie. Rzeczywiście faktem jest, że nagość bohaterów „Sądu Ostatecznego” wzbudzała kontrowersje, do tego stopnia, że w połowie XVI wieku pewien malarz, Daniele da Volterra, namalował nagim postaciom przepaski na biodra.

Od lat mówi się, że nie wszystkie tajemnice fresków zostały odkryte. Jedna z teorii mówi, iż w wizji Michała Anioła Kaplica Sykstyńska miała być pomostem między chrześcijaństwem a judaizmem, stąd w malowidłach symbolika żydowska. Drzewo życia namalowane na fresku to nie jabłoń, jak uważa tradycja chrześcijańska, lecz figa z tradycji judaistycznej. Niektóre zaś postaci mają kształty liter hebrajskich, na przykład Dawid i Goliat: ich postaci mają przypomnieć kształt litery gimel, oznaczającej siłę. 

NIEZWYKŁY PREZENT DLA DUMNYCH NABYWCÓW DZIEŁA

Historia Kaplicy Sykstyńskiej jest naprawdę fascynujaca i dobrze ją znając, ma się zupełnie inne wrażenia, gdy się ją zwiedza.  Od wieków zachwyca, imponuje, powala na kolana, ma niezwykły urok. Trudno go jednak dostrzec, gdy się stoi w gwarnym tłumie turystów z całego świata a w szczycie sezonu Kaplicę odwiedza nawet 20 tys. osób dziennie. Sczególnie, że w Kaplicy obowiązuje bezwzględny zakaz robienia zdjęć, skwapliwie egzekwowany przez dozorców. Nie są to z pewnością sprzyjające warunki do refleksji nad tym arcydziełem renesansowej sztuki, nad najwybitniejszym dziełem prawdziwego geniusza odrodzenia.

Dlatego Dom Emisyjny Manuscriptum wraz z Muzeum Watykańskim oraz włoskim Wydawcą dzieła, w ramach specjalnego programu organizowanego dla koneserów sztuki z całego świata, którzy staną się posiadaczami tego niezwykłego artbook’a, otrzymują ekskluzywne 2-osobowe zaproszenie na kameralną wizytę w Kaplicy Sykstyńskiej poza godzinami zwiedzania, w niewielkiej grupie z polskim tłumaczem. Zapewniamy również naszym gościom hotel w centrum Rzymu.

Nasi klienci, koneserzy Manuscriptum to prawdziwy skarb naszego Wydawnictwa dlatego zależy nam na tym aby poczuli się wyjątkowo także w takim miejscu jaWatykan.

SPECYFIKACJA DZIEŁA

  • Format:  44 x 61 cm, 3 tomy
  • Ilość stron:  778
  • Waga:  ponad 27 kg
  • Zawartość:  3 tomy, 33 rozdziały zawierają najwyższej jakości zdjęcia fresków z Kaplicy Sykstyńskiej w tym część w skali 1:1
  • Nakład:  1999 egzemplarzy na świat - ręczna numeracja kompletów potwierdzona Oficjalną Pieczęcią Watykańską
  • Nakład na Polskę:  50 egzemplarzy
  • Technika:  Heksachromowy druk offsetowy na papierze Fedrigoni Tatami White 170g/m², wyklejki w kolorze srebrnym na papierze Fedrigoni Tatami White 200g/m²
  • Opakowanie:  zbiorcze, skrzynia plexiglas
  • Druk:  wydrukowano i oprawiono we Włoszech
  • Dystrybutor:  wyłączny Partner i Dystrybutor na Polskę - Dom Emisyjny MANUSCRIPTUM