Pierwsze w historii tak spektakularne wydanie unikatowego w skali światowej faksymile

SZKICE ANATOMICZNE
Leonardo da Vinci

Pierwszą serię kolekcji „Anatomical Drawings” postanowiliśmy rozpocząć od takich szkiców Leonarda jak „Płód w macicy”.

Da Vinci cenił ten szkic bardziej niż inne swoje ilustracje anatomiczne, dostrzegał w swym dziele pewien duchowy wymiar. Wraz z tą pracą oddajemy w Państwa ręce 9 innych szkiców mistrza, którego zmysł obserwacyjny i pamięć fotograficzna sprawiły, że rysunki spod jego ręki były lepsze niż jakiekolwiek wcześniejsze ilustracje anatomiczne.

Szkice zamknięte zostały w oryginalnej, funkcjonalnej i bezpiecznej drewnianej szkatule w kolorze wiśniowym, jeden w ozdobnej ramce, 9 pozostałych w osobnych szufladkach. Niezwykle staranne i ekskluzywne wykończenie sprawia, że kolekcja ta zajmie szczególne miejsce w zbiorach każdego bibliofila, kolekcjonera czy też entuzjasty świata nauki i sztuki.

"

Ja jednak mniemam, że płonne i błędne są te nauki, które nie zrodziły się z doświadczenia, macierzy wszelkiej pewności, i które nie prowadzą do znanych już doświadczeń, to znaczy takie, które ani w swym początku, ani w środku, ani na końcu nie przeszły przez żaden z pięciu zmysłów.

Leonardo da Vinci

Malarz, architekt, filozof, muzyk, poeta, odkrywca, matematyk, mechanik, geolog, anatom. Leonardo da Vinci - człowiek renesansu.
Nigdy nie zdobył dyplomu wyższej uczelni, jednak mimo to, tak dogłębnie opanował wiedzę z wielu dziedzin, wielu współczesnych naukowców uważa go za eksperta. Samouk, który do perfekcji opanował sztukę anatomii. Zbadał ludzkie ciało dokładniej niż jakikolwiek inny uczony epoki renesansu. Owocem tego doświadczenia jest seria osiemnastu arkuszy, znana pod tytułem Manuskrypt Anatomiczny A. Zawiera ona ponad 240 wyjątkowo przejrzystych rysunków opatrzonych szczegółowymi opisami.

Seria ta jest uważana za najbardziej ambitny i wnikliwy projekt badań anatomicznych w historii nauk medycznych.

Badania anatomiczne

W prymitywnych, z punktu widzenia dzisiejszej nauki, warunkach XV wieku i bez przeszkolenia medycznego, Leonardo da Vinci nabył wiedzę na temat anatomii człowieka znacznie wyprzedzającą czasy w jakich żył. A opracowania, w których zapisał swoje odkrycia, są porównywalne do dzieł sztuki, z ich wspaniałymi portretami zewnętrznej formy ludzkiej. Nie można dokładnie ustalić, kiedy Leonardo zaczął przeprowadzać sekcje, ale mogło to być kilka lat po pierwszej przeprowadzce do Mediolanu.
Bogactwo badań anatomicznych Leonarda ukształtowało podstawowe zasady współczesnej ilustracji naukowej. Chociaż zachował swoje badania anatomiczne dla siebie, Leonardo opublikował niektóre ze swoich obserwacji dotyczących proporcji ludzkiego ciała. We współpracy z matematykiem Lucą Paciolim, Leonardo zastanawiał się nad teoriami Witruwiusza, rzymskiego architekta z I wieku p.n.e., przedstawionymi w jego rozprawie „O architekturze”. Łącząc zasady geometrii w konfiguracji z ciałem ludzkim, Leonardo wykazał, że idealna proporcja ludzkiego ciała odpowiada formom koła i kwadratu. W ilustracji tej teorii, w rysunku „Człowiek Witruwiański”, Leonardo wykazał, że gdy człowiek mocno opiera stopy na ziemi i wyciąga ręce, jego sylwetka może zostać wpisana w kwadrat, a po rozłożeniu rąk i nóg, może być wpisana w okrąg.

Fascynacja Leonarda ludzkim ciałem, wywodząca się z „prawdziwego z natury” charakteru ilustracji,  przeniosła go do kostnic i szpitali we Florencji, gdzie dokonywał sekcji zwłok.

Jako wielki artysta Leonardo miał kilka przewag nad współczesnymi anatomami. Po pierwsze, jako rzeźbiarz, inżynier, architekt, posiadał intuicyjne zrozumienie postaci rzeczy - kiedy dokonał sekcji ciała, mógł bardzo dogłębnie zrozumieć, w jaki sposób różne części ciała współgrają ze sobą i pracują razem. A potem, jako nieprzeciętny rysownik, zapisał i narysował swoje spostrzeżenia i odkrycia na rysunkach tak zrozumiale i klarownie, że przekazał formę i istotę rzeczy w sposób, w jaki nikt nigdy wcześniej nie był w stanie tego dokonać.

Seria I „Szkiców anatomicznych”
Leonardo Da Vinci zawiera:

I. PŁÓD W MACICY
II.    SERCE, OSKRZELA I NACZYNIA OSKRZELOWE
III.   MIĘŚNIE BOKU I TUŁOWIA
IV.   MIĘŚNIE NOGI
V.   MIĘŚNIE TWARZY  I RAMION
VI.   SZCZEGÓŁOWY SZKIELET
VII.   MIĘŚNIE BARKU, RAMION I SZYI
VIII. KRĘGOSŁUP
IX.   GARDŁO I MIĘŚNIE NOGI
X.     GŁÓWNE ORGANY I NACZYNIA

Specyfikacja faksymile

Papier: preparowany Arcoprint 85g
Technika: rzeźba w papierze
Proces: w pełni ręczny
Liczba szkiców: 10
Wymiary: 29 x 22 cm
Nakład: limitowany, 500 egzemplarzy
Akcesoria: suplement / komentarz do dzieła
w języku polskim i angielskim, drewniana szkatuła w kolorze wiśniowym z ramką prezentacyjną, każda karta w oddzielnej szufladzie jubilerskiej.
ISBN: 978-83-952639-6-5 (I seria)