Oprawa jubilerska

Na początku jest historia do opowiedzenia….o samym dziele literackim, o jego historii, o autorze, a w końcu o emocjach i wizji artysty, który projektuje oprawę. Tak….oprawa jest dziełem sztuki a jej wykonanie to wieloetapowy proces twórczy, którego efektem jest produkt inny niż wszystkie.

Najpierw w wosku rzeźbi się zaprojektowany wzór…następnie w konsekwencji kilku kolejnych etapów rękodzielniczych powstaje gotowa matryca, która na min. 4-10 dni wędruje do specjalnej wanny galwanicznej gdzie poddawana jest kąpieli galwanicznej. Po kilku dniach na matrycy osadza się miedziana warstwa a więc powstaje pierwotny korpus oprawy, który jest poddawany dalszej ręcznej obróbce. W podobny sposób następuje proces złocenia 24-karatowym złotem lub srebrzenia najwyższej próby srebrem. Zwykle dodatkowo powłoki pokrywa się ręcznie, selektywnie dodatkowymi warstwami metali szlachetnych. Z jednej matrycy w przeciągu kilku do kilkunastu dni powstaje tylko jedna oprawa a raczej jedna jej strona.

Następnie, z wykorzystaniem skomplikowanych technik, postarza się oprawę, aby osiągnąć efekt „antycznego złota” lub „patynowanego srebra”.

Na końcu lakieruje się powierzchnie transparentnym, bardzo twardym lakierem, zabezpieczającym dzieło przed przypadkowymi uszkodzeniami, i gwarantującym mu trwałość

Kamienie jubilerskie to te same kamienie, które złotnicy używają w przemyśle jubilerskim. Są one szlifowane metodami rzemieślniczymi. Aby stanowiły ozdobę dla oprawy, osadza się je w ręcznie szlifowanych, zmatowianych gniazdach w celu zwiększenia ich przyczepności. Każdy kamień jest ręcznie klejony specjalistycznymi klejami używanymi w mennictwie. Głównym budulcem oprawy jest miedź uszlachetniona 24-karatowym złotem. Podstawę okładki księgi stanowią dębowe deski oprawione w ręcznie barwioną, naturalną skórę koźlęcą. Oprawa jest ręcznie do nich przybijana, więc klej musi być doskonałej jakości, aby wytrzymał wstrząsy powstałe przy pracy. Elementy montowane są na okładce tradycyjnymi metodami rzemieślniczymi (klejenie na gorąco, ręczne przybijanie elementów gwoździkami introligatorskimi).

Często awers jest dodatkowo zdobiony ręcznym malarstwem na podkładzie celulozowym (specjalnie preparowana 5 milimetrowa płyta). Obraz powstaje dzięki 3 rodzajom farb - w kolejności: gwasz, akryl, olej. Następnie postarza się obraz techniką laserunku za pomocą oleju lnianego i farby olejnej.

Ostatnim etapem jest werniksowanie powierzchni malarskiej lakierem matowym, co znakomicie wydłuża jej żywotność. Całość tworzy arcydzieło sztuki rękodzielniczej.

Innymi słowy: niezwykle cenną, przepiękną, jedyną w swoim rodzaju oprawę jubilerską!